Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Måste jag stå i Båstadhems bostadskö för att kunna få en lägenhet?

  • Ja, du måste vara registrerad i vår bostadskö. 
    Du registrerar dig här. 

     

  • Hur många lägenheter kan jag anmäla mitt intresse på?

  • Du kan anmäla intresse på max fem lägenheter. 

  • Hur många gånger får jag tacka nej till ett lägenhetserbjudande?

  • Tredje gången du under ett kalenderår tackar nej till ett lägenhetserbjudande blir du av med 365 köpoäng.
    När du har skrivit på ett kontrakt  nollställs dina poäng. Det finns ingen möjlighet för två sökande att lägga ihop sina köpoäng eller överlåta dessa till annan sökande.

  • Hur ofta måste jag förnya mig i bostadskön?

  • Minst en gång per år måste du uppdatera dig.  

  • Visas alla lediga lägenheter på vår hemsida?

  • Ja, alla lediga lägenheter publiceras på hemsidan. 

  • När kan jag ansöka om en ny lägenhet om jag precis fått en lägenhet inom Båstadhem?

  • Du kan inte söka en ny lägenhet förrän efter nio månader.

  • Jag kan inte betala min hyra i tid, hur gör jag?

  • Kontakta oss direkt om du får problem med hyran. Ju tidigare du kontaktar oss desto större är möjligheten att vi tillsammans kan lösa dina problem. Ring vår kundtjänst: 0431-750 30 

  • Jag har blivit av med min hyresavi, hur gör jag?

  • Om du blivit av med din hyresavi och betalar via Internet kan du hämta ditt OCR-nummer på vår hemsida.
    Logga in på ”Mina sidor” och välj Min hyra. Här hittar du all information om dina hyresavier. 

    Tänk på att välja rätt månad eftersom OCR numret är unikt för varje månad!
    Vid Internet betalningen anger du sedan bankgiro 650-8428. 

  • Hur anmäler jag fel i lägenheten?

  • Om du upptäcker fel eller brister i din lägenhet är det nödvändigt att du gör felanmälan till oss så fort som möjligt.
    Gå in på www.bastadhem.se och logga in på ”Mina sidor” och gör en felanmälan eller ring oss på kundthjänst 0431-750 30.
    Vid AKUTA fall - som vattenläckage eller strömavbrott på kvällar och helger ringer du vår jour: 0431-31 10 37

    När du gör felanmälan måste du berätta för oss om vi får gå in med huvudnyckel eller inte. Lämna också ditt telefonnummer ifall vi skulle behöva kontakta dig.

    Vänta inte med att anmäla felet, det kan orsaka en ännu värre skada. En sådan kan innebära att du får betala för reparationen.

  • Jag har betalningsanmärkningar, får jag ändå hyra hos er?

  • Mindre allvarliga anmärkningar bedöms individuellt. Men du kan inte hyra lägenhet hos oss om du har stora betalningsanmärkningar.
    Alla skulder som har med hyresförhållande att göra betraktas som allvarliga t.ex. hyresskulder, besiktningskostnader etc.